PROIECT
DE LECŢIE
Data...................................
Liceul..........................................
Clasa a IV - a
Propunător:
Aria curriculară: OM ŞI SOCIETATE
Disciplina: GEOGRAFIE
Unitatea de
învăţare: Marile unităţi geografice ale României
Subiectul lecţiei : Podişul
Dobrogei
Tipul lecţiei: de
comunicare/însuşire de noi cunoştinţe
Obiective fundamentale:
·
Însuşirea cunoştinţelor referitoare la Pod.Dobrogei
Obiective operaţionale:
·
să localizeze , folosind harta fizică a României,
atlasul şi harta Podişului Dobrogei din manual, poziţia geografică şi limitele
Podişului Dobrogei;
·
să descrie utilizând diapozitivele prezentate câteva
caracteristici specifice ale reliefului Podişului Dobrogei;
·
să compare, pe baza lecţiilor precedente referitoare
la podişurile din România, relieful Podişului Dobrogei cu relieful oricărui alt
podiş, la alegere, indicând asemănări şi deosebiri;
·
să numească, analizând harta Podişului Dobrogei,
diviziunile reliefului acestui podiş;
·
să precizeze, pe baza conţinutului informaţional al
lecţiei, aspecte care să demonstreze importanţa Podişului Dobrogei;
Strategii
didactice:
·
metode şi procedee: lucrul cu harta, observaţia
dirijată, problematizarea, conversaţia euristică, explicaţia, exerciţiul
·
forme de organizare a activităţii: frontal, grupe, perechi, individual
Materiale instrucţionale: harta fizică a
României, imagini cu Podişul Dobrogei, diapozitive, atlasul geografic şcolar,
manualul de geografie pentru clasa a IV-a
Bibliografie:
·
„Ghidul învăţătorului, volumul 2”- Planificări
calendaristice, Proiectarea unităţilor de învăţare, clasa a IV-a / coordonator
Ştefan Pacearcă , Editura Aramis, Bucureşti, 2006;
·
Ministerul Educaţiei şi Cercetării – Consiliul
Naţional pentru Curriculum, ,,Ghid metodologic de aplicare a programei de geografie, clasele a
IV-a - a VIII-a”, Editura Aramis, Bucureşti, 2001.
DESFĂŞURAREA LECŢIEI
ETAPELE LECŢIEI
|
ACTIVITATEA PROPUNĂTOAREI
|
ACTIVITATEA ELEVILOR
|
Moment organizatoric
|
Face
prezenţa, notează absenţii.
Asigură un climat favorabil desfăşurării lecţiei.Verifică dacă toţi
elevii au materialele necesare pentru lecţie(manualul, caietul de geografie,
atlasul geografic etc.).
|
Acţionează conform cerinţelor şi indicaţiilor
propunătoarei.
|
Verificarea cunoştinţelor
|
Verifică nivelul de însuşire al
cunoştinţelor geografice de legătură prin întrebări directe şi lucrul cu
harta:
·
Care
sunt principalele forme de relief ?
·
Ce sunt podişurile ?
·
Cum
s-au format podişurile ?
·
Care
sunt principalele podişuri din
Solicită localizarea podişurilor învăţate (Podişul Moldovei, Podişul
Getic, Podişul Transilvaniei – Depresiunea Transilvaniei) la harta fizică a
României, precizându-se limitele fiecăruia.
|
Răspund la întrebările adresate, formulând
răspunsuri corecte, clare.
Localizează la harta fizică a României unităţile de
relief solicitate, precizând limitele fiecărui podiş.
|
Captarea atenţiei
Informarea elevilor cu privire la
obiectivele urmărite
Prezentarea materialului-stimul
(pregătirea aperceptivă)
Prezentarea optimă a noilor cunoştinţe
Dirijarea învăţării
|
„Priviţi harta ţării şi spuneţi cum se
face legătura României cu marea şi cu restul lumii ?”
Anunţă şi notează la tablă titlul lecţiei
noi: Podişul
Dobrogei
Anunţă obiectivele urmărite şi motivează
de ce este importantă această unitate de relief a ţării pentru a fi studiată
în şcoală.
Proiectează o serie de diapozitive cu
Podişul Dobrogei. Dirijează observaţia elevilor spre sesizarea aspectelor
esenţiale.
Localizează la hartă Podişul Dobrogei.
Precizează poziţia geografică (în partea de sud-est a României) şi limitele
acestuia.
„Podişul
Dobrogei este cuprins între Dunăre şi Marea Neagră, iar către sud se continuă
până la graniţa cu
Precizează că „ această regiune a fost şi a rămas una din regiunile geografice cele
mai strategice ale ţării, alături de Carpaţi şi de Transilvania.”
Cere argumentarea acestei afirmaţii de către elevi,
valorificând în acest mod cunoştinţele anterioare ale acestora.
Subliniază aspectele cele mai importante
referitoare la acest podiş:
·
este situat în afara M-ţilor Carpaţi;
·
este cel mai jos podiş din
·
are cea mai complexă structură, fiind un
adevărat muzeu geologic.
·
altitudinea maximă
este de 467m - Vf. Greci din M-ţii Măcinului
Adresează
elevilor întrebările:
·
„Din ce cauză Munţii Măcinului au ajuns
să aibă o înălţime mai mică de 500m?”
·
„De ce M-ţii Măcin sunt denumiţi MUNŢI ?”
Subdiviziunile
principale ale Podişului Dobrogei:
·
Masivul Dobrogei de Nord (M-ţii Măcinului)
·
Dobrogea Centrală (Pod. Casimcei)
·
Podişul Dobrogei de Sud
Clima (se
înscrie în climatul de tip temperat continental)
·
veri fierbinţi,sărace în precipitaţii şi
adeseori secetoase
·
ierni nu foarte reci
Vegetaţia
din Podişul Dobrogei
·
păduri de stejar şi de tei
·
culturi de viţă de vie şi cereale
Economia
·
agricultură intensivă prin folosirea
irigaţiilor (orz, porumb, grâu, floarea soarelui, soia, livezi de piersici,
viţa de vie)
Principalele oraşe
·
de-a lungul Dunării - Tulcea, Cernavodă
·
în zona litorală – Constanţa, Năvodari,
Eforie, Mangalia
Realizează schema lecţiei adresându-le o serie de întrebări
elevilor.Scrie schema pe tablă.
|
„ ... Dobrogea reprezintă podişul şi provincia
pontică a României, cea prin care facem legătura cu marea şi cu restul
lumii”.
Ascultă cu atenţie, notează titlul în caiete.
Îşi exprimă punctul de vedere cu privire la
importanţa Podişului Dobrogei pentru România.
Observă dirijat imaginile proiectate.
Localizează Podişul Dobrogei la harta fizică a
ţării, dar şi pe atlasul geografic şcolar.
Descoperă pe hartă limitele Podişului Dobrogei.
Ascultă cu atenţie.
Îşi exprimă punctul de vedere propriu, argumentând
afirmaţiile făcute.
Recepţionează informaţiile noi.
Observă dirijat pe harta fizică a României.
Descoperă folosindu-se de harta murală.
Răspund la întrebările adresate.
Observă în imaginile prezentate că Masivul Dobrogei
de Nord are aspectul unor dealuri cu văi largi.
Observă cu ajutorul imaginilor că Pod. Dobrogei de
Sud este neted, aproape ca o câmpie, fiind străbătut de o vale largă, de-a
lungul căreia trece canalul Dunăre-Marea Neagră.
Descoperă pe harta fizică principalele oraşe
dobrogene.
Participă activ la realizarea schemei lecţiei. Scriu
shema lecţiei pe caiet.
|
Asigurarea feed-back - ului
Intensificarea retenţiei
Anunţarea temei pentru acasă
|
Activitate
individuală
Ex.3/67 din manualul „Geografie – clasa a IV-a”,
Viorela Anastasiu, Celina Iordache, Dan Dumitru (Menţionează bogăţiile
podişurilor şi ocupaţiile locuitorilor)
Activitate
în perechi
,,Comparaţi Podişul Dobrogei cu un alt podiş de la
noi din
Activitate pe grupe
·
Problemă geografică
„În trei din cele patru podişuri se află
câte un oraş mare (cu peste 200 000 de locuitori). Care sunt podişurile şi
cum se numesc oraşele ?”
·
fişă
de evaluare „Pod. Dobrogei”
Anunţă
tema pentru acasă, asigurându-se că
toţi elevii au înţeles ce au de învăţat pentru data viitoare ( „Podişul
Dobrogei”) şi ce au de scris (ex. 2, 4 / 67 din manualul prezentat anterior).
Precizează că pentru o bună pregătire a lecţiei de geografie este bine ca
elevii să cerceteze atât manualul, cât
şi caietul de notiţe.
Le recomandă elevilor să continue realizarea portofoliului de
geografie („Adunaţi din cărţi şi din reviste informaţii despre plantele şi
animalele din podişuri.”).
|
Lucrează individual. După un anumit timp, elevii
numiţi de propunătoare prezintă rezolvarea.
Lucrează în perechi. Unul dintre elevii dintr-o
pereche prezintă rezolvarea.
Lucrează pe grupe. Rezolvă cerinţele propuse,
prezintă rezultatele prin intermediul raportorului de grupă.
Fiecare elev rezolvă fişa de evaluare.
Notează tema pentru acasă.
|
Evaluarea lecţiei
|
Face
aprecieri obiective referitoare la desfăşurarea lecţiei. Evidenţiază elevii
cei mai activi şi pe cei care au răspuns corect.
|
Participă activ la evaluarea lecţiei.
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu